Krugerpark! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Krugerpark! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Krugerpark!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

17 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Inmiddels zijn we al ruim een week op reis! De mega keelpijn was na een paar dagen gelukkig over. Ons eerste hostel stelde niet veel voor. Het was in ieder geval schoon, toch een groot pluspunt. Dat het zwembad eerder een vijver was, er best vreemde mensen rondliepen en je 's nachts je hoofd bij een kleine beweging al tegen het bed boven je stootte was slechts bijzaak. We hebben in Johannesburg weinig gedaan. Als het donker werd, tegen 7 uur, bleven we sowieso liever binnen ivm veiligheid. Rustige start, maar niks mis mee. Het eerste "Afrikaans" ijsje is al wel een feit, voor maar liefst €0,72. Die van Inge was zelfs maar €0,38. Wat een prijzen :-)!

Op maandag was het tijd om van die luie dikke billen te komen: 4 dagen Krugerpark. Om 05:30 werden we met een busje opgehaald, waarna de ruim 6-uur durende rit kon beginnen. Langs de weg waar mensen aan het werk waren stond een opvallend bord: "please don't kill us". Grappig, dat zie je niet in Nederland bij van A naar Beter omstandigheden ;). We stopte tijdens de rit nog bij een erg mooi uitzicht: hoge bergen, veel groen en tussen alle gebergte in zag je een watervalletje. Wauuw!
Toen we op de bestemming aankwamen werden we zomaar begroet door een giraffe, hoe leuk! Onze bestemming was een camping met een gezamenlijke keuken met eettafels en 2-persoons tentjes met stretchers. Daar ging ik dan: kamperen, met kampeerervaring 0,01% en insectenvrees 99,99%. Ondanks ik niet echt aangelegd ben voor de camping en 'the wild life', vond ik het wel wat hebben. Eens wat anders dan een hostel, waar we waarschijnlijk de komende 8 maanden nog in gaan rondbrengen. Er stonden veel bomen op de camping, waar ik zelfs aapjes in zag lopen en waar een heleboel verse mango's in hingen, die soms als een baksteen naar beneden vielen.

Na het inruimen van het tentje gingen we naar een soort dierenpark. Hier zaten dieren die niet meer zelfstandig in het wild konden leven. Super leuk, want we zagen daardoor mooie dieren van dichtbij, zoals leeuwen, vogels, wilde honden, hyena's en een luipaard. En we mochten ook een chita en een of andere enge vogel aaien, leuk!! Daarna kregen we op de camping pasta karbonade, klaargemaakt door de leiding, en eindigde we rondom een kampvuur met marshmallows en een wijntje. Dat was een zeer geslaagde dag!

Op dag 2 in Kruger was onze wake up om 04:30 uur, en vertrokken we om 05:15! In Nederland lig ik dan net in bed na een mooi avondje in de Studio en Polly, maar hier startte de dag al zo vroeg. We gingen nu echt het grote natuurpark in, met een soort Jeep. We hebben die dag heel wat kilometers gemaakt. Dat kan ook wel, aangezien het Krugerpark net zo groot is als Nederland!! We gingen rijdend op zoek naar dieren, met extra aandacht voor 'The big 5'! We hebben die dag uiteindelijk 4 van de 5 big five gezien (alleen een luipaard ontbrak nog). Het meest indrukwekkend vond ik de leeuw. Bizar om zo'n groot, eng en gevaarlijk beest zomaar in het wild te zien! Veder zagen we buffels, heel veel soorten vogels, giraffen (32 stuks!), olifanten, nijlpaarden, wilde honden en nog meer. Sommige dieren zag je heel goed en dichtbij, maar veel dieren waren ook erg ver weg. Met een verrekijker heb ik ze echter goed kunnen spotten. Onze leider/chauffeur (die zichzelf voorstelde als 'goodman') deed heel erg zijn best voor ons om dieren te vinden. Zelfs zo goed, dat hij zijn vinger in vers uitziende olifantenpoep stak om te checken of de olifant nog in de buurt was, en alsof dat nog niet erg genoeg was deed 'ie die vinger ook in z'n mond. Bij hun de normaalste zaak van de wereld, maar gad-ver-damme!!

Het was een hele vermoeiende dag aangezien we heel de dag in een auto zaten en het superrr warm was, maar het was het waard. We hadden regelmatig een pauze, met ook een uitgebreide lunch waar de leiding op skottelbraai een flinke maaltijd kookte. In de avond kregen we een heel lekker diner: een soort Chili con carne (LOVE IT!) geserveerd in een half brood. Mmmm, als je me ergens blij mee kan maken, is het dat wel. Heb ik vorige week bijna voor niks chili con carne als "laatste avondmaal" uitgekozen thuis :-). Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur gezeten en na een uitgebreide spinnen-en-andere-enge-insecten-check in de tent, wat je inmiddels ook wel sauna kon noemen, onze nachtrust gepakt.

Op dag 3 was de wake up time, de vertrektijd en de planning hetzelfde. Dit keer reden we met stromende regen het park in. Gelukkig klaarde het later op en hebben we weer heel veel dieren kunnen spotten. En... we hadden de laatste van de 'big five' ook gevonden, een luipaard!! Deze dag zagen we veel meer dieren van heel dichtbij, en een aantal staken zelfs de weg over. Ook moesten we gisteren zoeken naar olifanten, vandaag kon je er niet omheen. Een prima dagje Krugerpark dus! Terug op de camping stond er weer een heerlijk diner klaar: vlees van de barbecue, gekruide aardappelen, maïskolven en gemengde sla. Daarna hebben we de avond weer afgesloten met wijntjes rondom het kampvuur. De dag erna konden we een halfuurtje langer slapen, en moesten we onze backpack klaarmaken voor de terugweg. Via The Blyde River Canyon (prachtig uitzicht!!) zijn we weer met het busje terug naar Johannesburg gereden. Daar bleven we een nachtje, om vervolgens door te gaan naar onze volgende stop: Durban. Om 07:00 werden we toen opgehaald, en uiteindelijk.. 11 uur later.. zijn we gearriveerd. Finally! Met bijna eelt op m'n billen van het zitten in een busje wordt het tijd voor wat actie! Vandaag gaan we een hiking tour doen en morgen naar een waterpark.

Dat was ie weer, mijn levensverhaal!

• 17 Januari 2015 - 07:32

Leona:

Superrrleuk... :-)

• 17 Januari 2015 - 08:00

Hans Van Gijzel:

Mooi reisverslag, geniet ervan samen de komende tijd.

• 17 Januari 2015 - 09:41

Ineke:

Hey Suzanne!

Wat een feestje om daar te zijn! Puur genieten. Spannend, avontuurlijk en dan die wilde beesten zo live te zien, super! Zo te hoten geniet je er ook echt van. Ben benieuwd wat er allemaal nog meer op je pad gaat komen. Enjoy!

• 17 Januari 2015 - 09:47

Frieda Van Luijck:

fantastisch om te lezen Suzanne,

• 17 Januari 2015 - 10:02

Frans:

Wat een ervaring......! Al meteen een prachtige week!!

• 19 Januari 2015 - 13:25

Dieke:

Hi Suus,
    Ik wordt echt gek als ik dit lees!! Zo TOF...
    Even mijn dag verslag van gisteren; REGEN, HUISWERK.... en ohja sushi dus toch nog een lichtpuntje hihi
    Geniet ervan want die eerste week is al om!! hihi