Maleisië, I'm lovin' it - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Maleisië, I'm lovin' it - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Maleisië, I'm lovin' it

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

24 Augustus 2015 | Maleisië, Cameron Highlands

Geloof het of niet, maar ik had tot een maand geleden nog nooit een burger van de Mc Donalds, KFC of Burgerking op. Tenminste, niet dat ik me kan herinneren. Nou weet ik dat mijn geheugen me vaak in de steek laat (Disney-films kan ik niet meer navertellen, mensen van vroeger haal ik door elkaar en genoeg andere voorbeelden hé pa en ma?!), maar anders was het in ieder geval héél lang geleden. Aangezien China niet altijd even succesvol was qua eten, kan ik met "trots" (of schaamte???) zeggen dat ik inmiddels ben ontgroend bij alledrie de fastfoodketens, hoera! In de eerste week Beijing een Mc Donalds burger, de tweede week in Beijing een KFC burger en tot slot een Burgerking burger op het vliegveld van.. Beijing! Voor de ijsjes bij deze ketens kan ik daarentegen beter een VIP kaart krijgen, want die fietsen er altijd al met gemak in. Ondanks dat de burgers in China goed smaakte, hoopte ik toch dat het eten in Maleisië wat succesvoller zou zijn...

Om 1:30 uur stapte we in het vliegtuig richting Kuala Lumpur, en de eerste maaltijd kwam al om 03:00: sandwiches. Wie wil er op dat tijdstip nou eten?! Dat hoef ik alleen als ik op stap geweest ben.. Misschien zag ik er dronken uit. Slaapdronken. Of de vliegmaatschappijen ging ervan uit dat iedereen last had van een hongersnood na een tripje China. Afijn, in de ochtend kregen we gelukkig ook weer ontbijt in het vliegtuig: noedels of rijst. Wat?!? Oké, ik miste inmiddels weer de broodjes Hollandse kaas, maar gelukkig zit er standaard een SOS-pot Nutella in mijn backpack. Zou Maleisië dan ook een eetramp worden?? Het tegendeel is gebleken... Wordt vervolgd!

Eenmaal aangekomen in Maleisië konden we voor een prikkie met de bus richting ons hostel. We verbleven in de wijk China Town, hoe ironisch. Deze wijk moest het gezelligste zijn voor backpackers, dus voorlopig waren we nog niet van China af. Het hostel was een beetje kaal, oud en viezig. Gelukkig was de locatie wel perfect, hadden we een privékamer terwijl we die niet geboekt hadden en was het schoon genoeg om in ieder geval een nachtje te overleven. Als we naar buiten liepen, stonden we gelijk tussen allerlei leuke kraampjes... SHOPPEN EN AFDINGEN!! Joehoe! Natuurlijk waren we gelijk weer helemaal in ons element. Ik was nog geen 12 uur in Kuala Lumpur en had alweer 2 souveniertjes, een zonnebril en een tas gekocht. Ja, en die tas is een éxtra tas. Want nu past het allemaal niet meer in mijn backpack die steeds kleiner lijkt te worden. Nu een maandje reizen met 3 tassen dus. De lunch (Afghaanse chickenwrap) en avondeten (pizza, lekker gezond) smaakte prima, dus de eerste dag Maleisië was geslaagd, inclusief het eten.

De volgende dag namen we de bus naar de volgende stad, Penang. De stoelen waren super breed en je had kei veel beenruimte dus dat was lekker luxe, vooral voor Azië! Toen we bij het hostel arriveerde regende het pijpenstelen, dus we konden weinig doen. In de avond gingen we met twee kamergenoten uit eten. We zaten in de wijk 'little India', waar voornamelijk Indisch eten was te verkrijgen. We kozen een restaurant, en hadden een geweldige maaltijd. Ons eten werd geserveerd op een bananenblad. We hadden rijst met een sausje en aardappel, heerlijk gemarineerde kip, een soort stukje brood met een lekker dipje, boontjes, een soort salade en nog een prutje dat heel smaakvol was. Als drinken had ik Lassi, een koud drankje dat een soort kruising van een yoghurtmilkshake en melk is. Het eten was een beetje pittig maar super lekker en ook het drankje was heerlijk! Gelukkig, er is dus ook lekker eten aan de andere kant van de wereld.

De volgende dag hadden we een super lekker ontbijt. Ik had Roti Banana, wat een soort dunne pannenkoek was met warme banaan erin. Wederom succesvol eten, wat een hemel. We gingen vervolgens naar het Taman Negara Palau National Park om een wandeling richting Monkey Beach te maken. Het was een heerlijk weertje en een prima wandeling. Onderweg kwamen we apen tegen (ook agressieve die wat eng waren) en een super grote leguaan die de weg blokkeerde! Eenmaal op het strand krioelde het van de aapjes, zo leuk! We hebben even gerelaxed bij het strand en zijn daarna met de boot terug gegaan. In de avond hadden we wederom een suuuuuper lekkere maaltijd. Ik had rijst met 'pepper chicken', die onbeschrijflijk goed en lekker gemarineerd en mals was. Jammie!!! In de avond nog een lekker terrasje gepakt, en zo de dag weer prima afgesloten.

Toen was het zondag, of ik kan het eerder eetdag noemen. Ik was er al wel achter, maar deze dag trok ik officieel de conclusie: het eten is hier niet lekker, maar GE-WEL-DIG. Ik heb voor zo'n tien personen gegeten. Samenvatting:
- Roti bom + egg: weer zo'n dunne pannenkoek, nu met suiker, boter en ei.
- Samosa (niet één, maar vijf...): een mega lekker prutje van aardappel, ei of kip in een knapperige deeg-driehoek.
- Bananenbal: soort oliebol gemaakt van banaan.
- Ice ball: een bal van ijs, volledig doorweekt in een siroop. Het is een soort waterijsje, waarbij je het siroop er dan uitzuigt.
- Kapitan ice (geen idee hoe het echt heet, dit stond op het reclamebord): vers gemaakt ijs met een gekruimeld koekje erin en lekkere bolletjes chocolade erop. Dit werd ter plekke gemaakt. Het begint vloeibaar en wordt hard door de kou. Ze rollen het dan mooi op, dus het smaakt niet alleen lekker, maar de presentatie is ook leuk.
- Naan brood met lentil dhal dip: een lekker India's brood met een warm geel dipje, die een soort kerrie-achtige smaak heeft.
- Aardbeien-bananen-smoothie: je kent het wel, en dan mega vers en dus mega lekker.
- Indische pannenkoek: een gekke vorm pannenkoek met als basis maïs en pindakaas, en als extra vulling had ik banaan en honing. Onbeschrijflijk lekkerrrrrrr!
- Kipsaté: jaja, na 7,5 maand geen goede saté (terwijl ik daar in Nederland gek op ben, inclusief pindasaus natuurlijk) had ik eindelijk goede malse kipsaté met lekkere Indiase pindasaus! Mmmmm, natúúrlijk niet slechts 1 stokje, maar 6...
En ik heb ook nog 2 hapjes op, waarvan ik de naam niet meer weet. Een soort bal met gepureerde bonen geloof ik en een zoete lekkernij in de vorm van een donut. Tot zover mijn eet-verslag. Heel bijzonder trouwens, de mensen hier eten met hun handen. Bestek voor je rijst en kip? Ben je gek, je hebt toch handen! Ik hou het nog maar even bij mes en vork.. Misschien dat ik het wel een keer wil proberen met m'n handen, maar voor nu ben ik er nog niet over uit. Wie weet bevalt het, dan kan ik het thuis ook introduceren... scheelt weer afwas!

Tussen het eten door hadden we ook nog wel wat tijd voor wat anders leuks. We gingen rondlopen in Penang om de welbekende streetart te bekijken. Overal waren mooie, creatieve, aparte en leuke muurbeschilderingen gemaakt. Zo waren er bijvoorbeeld beschilderingen van kinderen op een schommel met een échte schommel, of fietsende kindjes met een échte fiets. Het was super leuk! Ik ben helemaal fan geworden van deze kunst, en heb gelijk nog een tas gekocht met een bekende streetart beschildering erop. Na de flinke wandeling hadden we bijna alles gezien, en waren we totaal uitgeput. We deden even een powernap, en gingen daarna naar de nightmarket. De man van de receptie moest ook die kant op, dus we mochten met hem en een vriend/collega mee. Het was een super grote markt, waar we uiteraard weer wat aankopen moesten doen. De souveniertjes kunnen nu eindelijk actief worden verzameld! Vervolgens gingen we met z'n vieren nog wat drinken (ik had thee met gecondenseerde melk of crème, ook weer apart maar heel lekker) en om half 1 's nachts nog eten. Er werd verteld dat het motto van Maleisiërs is: 'if you're hungry, just go for it', en bij een restaurant zag ik de slogan: 'don't just eat, eat to taste'. Nou echt waar, dat zijn mijn woorden! Het was mega gezellig, we kregen allerlei tips voor Maleisië en we werden bijna droevig van het idee dat we de volgende dag Penang zouden verlaten...

Terug van het avondje uit heb ik snel gedoucht en m'n backpack ingepakt, kort geslapen en toen stond de bus naar Cameron Highlands klaar. Penang was geweldig leuk, het eten is er geweldig lekker en de mensen zijn geweldig aardig. Ik ben nu al van Maleisië gaan houden, mede mogelijk gemaakt door het eten. Geen Mc Donalds meer voor mij komende tijd. Maleisië, I'm lovin' it.

  • 24 Augustus 2015 - 16:48

    Ineke:

    Wat een super verhaal weer! En lekker gegeten oftewel gebunkerd! Wow wat kan jij eten zeg!
    Maar ja, je moet alles proberen nietwaar. Nog een paar weken en je kan weer aan de boerenkool met worst. Ook lekker hoor. Geniet nog even verder.
    Groetjes, Ineke

  • 24 Augustus 2015 - 19:08

    Frieda Van Luijck:

    Wat een geweldig leuk eet verhaal, hoe blijven jullie zo slank dames???
    Geniet van de volgende bestemming en tot horens

  • 25 Augustus 2015 - 07:38

    Pheli Van Gijzel:

    Nuweet ik naar wie Zoë de aard heeft. Diebunkert net zo goed als jij. En is ook niks te dik. Wat een hemel lijkt mij dat. Geniet er nog van.xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Cameron Highlands

Wereldreis!

Een wereldreis van 8,5 maand met Ingeborg!

Recente Reisverslagen:

22 September 2015

Home sweet home

06 September 2015

Eindelijk vakantie!

30 Augustus 2015

Alleen op de wereld

24 Augustus 2015

Maleisië, I'm lovin' it

19 Augustus 2015

Bye bye Beijing
Suzanne

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 17341

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 18 September 2015

Wereldreis!

Landen bezocht: