Alleen op de wereld - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Alleen op de wereld - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Alleen op de wereld

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 Augustus 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Op maandag kwam ik aan in Cameron Highlands, alleen. Ingeborg en ik besloten om voor vier dagen apart te reizen, omdat we beide wat anders wilde zien. Sowieso was het ook wel lekker om éven een keer alleen te zijn na al die maanden samen. Na aankomst was het nog redelijk vroeg, dus ik besloot een wandeling door de bossen te doen, en kreeg uitleg hoe ik moest lopen van de aardige receptioniste. Natuurlijk duurde het al drie kwartier om het begin te vinden met mijn zeer 'goede' geografisch inzicht. De waterval waar ik langs zou komen, heb ik nooit gezien. En eenmaal op 1/3 begon het te regenen. Een groot succes dus! Toen het harder begon te regenen kon ik schuilen onder een dakje, maar toen het na 20 minuten nog pijpenstelen regende besloot ik er maar doorheen te gaan. Het was niet een regenbuitje, de kraan stond gewoon volledig open! Om de lol er maar van in te zien maakte ik een regenselfie en dacht ik alvast aan de warme douche. De weg terug was een ruim halfuur, dus je kan je vast voorstellen hoe doorweekt ik was. Ik passeerde de Starbucks, en besloot mezelf te trakteren op een extra grote warme chocomelk met slagroom. Ik werd er niet droger op, maar in ieder geval wel warmer. Toen ik eindelijk terug was bij het hostel was er geen warme douchedruppel voor me over, en nam ik een 'heerlijke' koude douche. Zo, lange broek en een vest aan dan maar. Wat een geslaagde dag....

De volgende dag had ik een dagtour geboekt. Met een gezellige groep gingen we eerst naar de jungle, voor een trekking van drie uur. Het was een leuke route en op het eindpunt zagen we de allergrootste bloem van de wereld. Deze staat maar eens in de zoveel maanden open, dus het is een hele bijzondere bloem en ik had geluk dat ik 'm kon zien. Jammer genoeg stond deze al wel vier dagen open, en was daardoor niet meer op z'n best. Maar ondanks dat, was het heel leuk om zo'n mega bloem te zien! Vervolgens kregen we een demonstratie blow pipe hunting, waarbij we met een soort bamboe-wapen op een bord mochten schieten, door er doorheen te blazen. Na een snelle lunchpauze gingen we door naar een theeplantage, waar een adembenemend mooi uitzicht was. Alle theeplanten waren felgroen, en de oppervlakte was enorm. Je moet eigenlijk een soort gebergte voor je zien, die vol staat met groene plantjes. Kei leuk! We kregen een rondleiding door de theefabriek en konden daarna uiteraard een kopje thee drinken. Vervolgens reden we door naar het hoogste punt van Cameron Highlands. De autoweg was erg stijl, en eenmaal aangekomen moesten we nog een paar gammele trapjes op. Dat was het waard, want we hadden weer een mooi uitzicht! Het was ietwat bewolkt, maar dat was eigenlijk juist ook wel mooi. Hierna was het tijd om weer in actie te komen, want we gingen een korte wandeling maken door een 'mossy forest'. Dit was niet zomaar een wandeling, want er kwam heel wat klimwerk bij kijken! Alsof ik Indiana Jones was klauterde ik over stukken boom, liep ik over zompige grond en wurmde ik me door mossige plekken. Het was het waard, want dit bos zag er anders uit dan anders. Het was er heel vochtig en alles was groen van het mos. Klinkt vies, maar was het niet hoor (en dat zeg ik als persoon met lichte vorm van smetvrees, dus dat zegt wel wat)! Tot slot gingen we nog naar een strawberryfarm, waar we aardbeien zagen groeien. Dat was net zo spectaculair als dat het klinkt (totaal niet dus), maar we konden wel kersverse (ehh.. aardbei-verse) aardbeien kopen. En ook allerlei lekkere dingen met aardbeien, zoals shakes en taart. Ik koos voor een doosje mega lekkere en zoete aardbeien en aardbeien-chocolade-cheesecake. En nee, ik snap niet waar die extra kilo's vandaan komen..

Na de tour was ik volledig uitgeput en lag ik na een douche al snel in bed. Wat een super leuke en mooie dag was het! De dag erna besloot ik na lang twijfelen de bus terug naar Kuala Lumpur te pakken. Ik wist niet goed waar ik heen wilde, maar zag dat er toch vrij veel leuks in KL te doen was. Ik kwam ietwat laat aan, ben toen gaan eten (wat trouwens nog steeds hoofdonderdeel van de Maleisië-trip is) en heb mezelf verwend met een fishspa. Uiteraard had ik lol in m'n eentje, want normaal schreeuw ik het uit als er iemand onder m'n voeten kietelt, en nu koos ik er vrijwillig voor dat er 100 vissen kietelde. Ik noem het expres geen visjes, want die beesten waren aardig groot. Niet het bekende formaatje kikkervisjes zoals we die in Nederland kennen. Na een kwartier genieten (acteren alsof het heel fijn is, maar eigenlijk kei hard je best doen om niet in een schaterlach uit te barsten) had ik weer baby-zachte voetjes. Later op de avond had ik nog een drankje gedaan op het dakterras van het hostel, met wat mensen uit mijn kamer.

De volgende dag ging ik Kuala Lumpur wat ontdekken. Er was een botanische tuin (niet heel bijzonder, maar wel leuk om even doorheen te lopen) en een moskee (die uit Tilburg is nog 50 keer mooier, deze was dus totaal niet indrukwekkend). Ik ben over een markt gelopen en heb een lesje batik-art gedaan. Hierbij heb ik een vrolijk en kleurig schilderijtje gemaakt. Het was een hele makkelijke manier van verven, maar heel leuk om te doen. Je had een soort doek om op te verven, en met een hele waterige verf kleurde je het voorgedrukte patroontje in. Door de verfkwast op het doek te tikken, verdeelde de verf zichzelf over het doek. Een kind kan de was doen! Tot slot nog een drankje gedaan op het dakterras, en naar bed.

De dag erna wisselde ik van hostel, omdat ik weer herenigd zou worden met Ingeborg! We hadden samen een ander hostel geboekt, maar gelukkig was die dichtbij m'n andere. Ik ben daarna naar een 3D Art Gallery geweest met iemand uit mijn ('oude') hostel. Hier kon je de meest gekke foto's maken. Er was van alles 3D geschilderd, waar je bij kon gaan staan en op de foto leek het dan vrij echt. Zo kan ik met trots vertellen dat ik van een trein ben weggerend, heel goed kon surfen, op de Titanic ben geweest en aan een schilderij aan de muur heb gehangen. Je hoort het wel, lekkere onzin-dingen, maar wel grappig voor een keer! Vervolgens zijn we nog naar een hele slechte 4D film van tien minuten geweest, waar ik als een milkshake uitkwam omdat die stoelen de hele tijd echt non-stop alle kante op wiebelde. Een iets minder groot succes dus.

In de middag was Ingeborg ook in Kuala Lumpur aangekomen. We hadden natuurlijk heeeel veel bij te kletsen (lang geleden dat we zoveel hadden te vertellen, haha) en hebben dit gedaan onder het genot van twee keer avondeten. De dag erna hadden we een wat moeizame start, want we liepen erbij als twee oma's. We hadden een lichtelijk 'toiletprobleem', dus hopte van wc naar wc. Tussen de wc-tochtjes door zijn we naar de Batu Caves geweest. Hier stond een heel groot beeld en na een flink aantal trappen omhoog klimmen kwam je uit bij een tempel in een grot. Dit was niet zo spectaculair, er liepen wel super veel apen rond, wat nog het meest interessant was. Daarna zijn we naar de Twin Towers gegaan, waar ook een groot shoppingcenter en bioscoop was. Na een beetje winkelen (en jaja, weinig kopen!!) aten we voor de verandering weer eens fastfood en gingen daarna naar de bioscoop. De film heette 'vacation', en was super grappig!! Mensen in de zaal lagen ook continu dubbel. Iedereen stak elkaar aan met lachen, dus 1,5 uur dikke lol :-). Toen de film was afgelopen was het al redelijk laat, dus we gingen nog een keer naar de Twin Towers kijken. Nu waren ze volledig verlicht: en wat was dat mooooi!!

Toen we terug in het hostel aankwamen, moesten we vluchtig onze backpack (in het donker..) inpakken. Na een korte nachtrust is het nu weer tijd om te reizen. We zijn met de bus naar het vliegveld gegaan, en zitten nu te wachten op onze vlucht naar Bali. Indonesië is onze laatste bestemming! Althans, Nederland wordt de échte laatste bestemming, ik was niet van plan te gaan emigreren.

Maleisië was heel erg leuk. Ik heb vooral genoten van het heerlijke eten, al moet ik toegeven dat na 1,5 week non-stop roti, naan brood, nasi en saté in veel te grote hoeveelheid eten ik er ook wel weer klaar mee ben. Nog even, en dan kan ik weer genieten van wat de Nederlandse pot schaft! Het hoogtepunt van Maleisië vond ik de streetart in Penang (dat was eens iets heeeelemaal anders) en de dagtour in Cameron Highlands. Ja, we hebben hier een goede tijd gehad. En nu is het tijd voor vakantie! "Wat?!" hoor ik je nu denken, maar backpacken is aardig vermoeiend. We hebben Bali als einde van onze reis gekozen als echte relaxe-bestemming om niet volledig uitgeput, met donkere kringen onder de ogen, een hernia van de backpack en vol stress van al het uitzoekwerk terug te komen. Jeeej, na 8 maanden eindelijk eens vakantie!!!

  • 30 Augustus 2015 - 07:58

    Frieda Van Luijck:

    omdat ik hier in Nederland wordt wakker gemaakt door een flinke onweersbui jou reisverslag al vroeg gelezen.
    Het was weer een mooi verslag zo reizen we een beetje mee.
    Nu lekker vakantie houden op Balie en van het lekkere eten genieten.
    Dan op naar de boerenkool hutspot en erwtensoep en de herfst.
    Veel plezier en doe rustig aan.

  • 30 Augustus 2015 - 09:01

    Hans Van Gijzel:

    Zoals elke keer een mooi reisverslag en ik heb het met je te doen na 8 maanden af(zien) in diversen landen eindelijk vakantie? Niettemin geniet van de laatste weken.

  • 30 Augustus 2015 - 09:14

    Ppheli Van Gijzel:

    Ach gossi. Ik had zo met je te doen. Wij allemaal vakantie gehad en jij nog niet. Gelukkig is het nu voor jou ook zover. Denk er wel aan dat vakantie altijd 4x zo snel gaat als het "gewone" leven dus we zien je zo op Schiphol. xxxx

  • 30 Augustus 2015 - 09:59

    Francien Van Son:

    Alweer een mooi reisverslag en mooie foto's. Nu nog lekker een paar weekjes genieten in Bali.

  • 30 Augustus 2015 - 09:59

    Francien Van Son:

    Alweer een mooi reisverslag en mooie foto's. Nu nog lekker een paar weekjes genieten in Bali.

  • 30 Augustus 2015 - 09:59

    Francien Van Son:

    Alweer een mooi reisverslag en mooie foto's. Nu nog lekker een paar weekjes genieten in Bali.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Wereldreis!

Een wereldreis van 8,5 maand met Ingeborg!

Recente Reisverslagen:

22 September 2015

Home sweet home

06 September 2015

Eindelijk vakantie!

30 Augustus 2015

Alleen op de wereld

24 Augustus 2015

Maleisië, I'm lovin' it

19 Augustus 2015

Bye bye Beijing
Suzanne

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 17339

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 18 September 2015

Wereldreis!

Landen bezocht: