Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Hong Kong!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 Juli 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Op het vliegveld in Nieuw-Zeeland moesten we helaas afscheid nemen van Els, die twee weken met ons heeft meegereisd. Haar vlucht naar Nederland was voor Ingeborg en mij natuurlijk een buitenkansje, want we konden alle spullen meegeven die we niet meer nodig hadden!! Els had een grote flightcase die we werkelijk volledig vol hebben gestopt met onze zooi. Tijdens het inchecken kreeg de tas een mooi label met "Heavy, 26 KG". Hihi, onze backpack was tenminste weer wat lichter! Voor het eerst in 6 maanden had ik alleen nog maar mijn schoenen aan mijn backpack hangen, de rest paste er allemaal in.. Een soort van wonder, dankjewel Els!

Na de prima vlucht kwamen Ingeborg en ik aan in Hong Kong. We moesten gelijk een visum regelen voor de week erna, als we naar Shanghai vliegen, omdat dat een aantal werkdagen duurt en we slechts 5 werkdagen in Hong Kong hebben. Gelukkig was onze stress voor niets, want we konden dit voor een kleine meerprijs al op het vliegveld regelen. Niet denken, maar doen! Alles was binnen een halfuurtje geregeld en het visum ligt op tijd voor ons klaar. We hebben even op het vliegveld gerelaxt (telefoon bijwerken, eten, drinken) en toen gingen we met de bus en metro helemaal naar de andere kant van Hong Kong. We hadden afgesproken bij Jess, ons vriendinnetje uit Zuid Afrika waarmee we toentertijd een aantal weken hadden gereisd. Zij woont voor een jaar in Hong Kong, waardoor wij de hele week bij haar kunnen crashen. Ideaal!

Toen we eindelijk bij haar appartement complex aankwamen, moesten we alleen nog herkend worden door de strenge beveiliging. Jess had de foto die we in Zuid-Afrika in Ushaka, het waterpark in Durban, hadden laten maken klaargelegd bij de beveiliging met een brief. Je moet je nu voorstellen dat je na een lange vlucht, een flinke reis door heel Hong Kong met backpacks en een zoektocht richting het appartement complex ongeveer zo reageert als je die foto ziet: WHHHHAAAAA! Inge en ik waren zo blij om die foto te zien, dat was een teken dat we het hadden gevonden en alles goed geregeld was! Vervolgens liepen we naar haar appartement, en toen kwam Jess toevallig net de hoek om lopen. En hoe reageren we dan? Met zijn drieën: WHHHHHAAAAA! Het was zo leuk om elkaar weer te zien na een halfjaar. Het voelde gelijk weer vertrouwd en we waren alledrie super blij. Jess liet ons binnen in haar appartement, en moest helaas daarna gelijk alweer gaan om te werken. Inge en ik hebben toen lekker gedoucht, de backpack weer uitgepakt, bijgekomen van de reis en wat boodschappen gedaan. In de avond kwam Jess thuis en toen hebben we samen gegeten en bijgekletst. En natuurlijk alle herinneringen van Zuid-Afrika opgehaald!

De volgende dag zijn Inge en ik gaan winkelen, hoe kan het ook anders. Wat een mega shoppingcenters kent Hong Kong! We gingen ook naar een markt, en kwamen toen uit bij het "echte Hong Kong": overal reclameborden met felle, knipperde lampen, mega drukte en overvolle winkels. BAM, cultuurschok! Echt typisch Azië, weer even he-le-maal anders dan Nieuw-Zeeland en Australië. In de avond gingen we op stap met Jess, bij LKF. Dit was ook weer totaal anders dan alle andere stapavondjes. Omdat drankjes in de clubs heel duur zijn, kan je gewoon bij de vertrouwde 7/11 shop drank kopen en dat op straat drinken. Het is een lange straat met allerlei clubs, en die straat staat dus volledig vol met feestende mensen. LKF, dat zijn dé feestjes hoor! Het was kei gezellig en we hebben gefeest tot in de late (of zeg maar eerder vroege) uurtjes.

Zondag: Katerdag. Na zo'n stapavond is niemand in staat om iets te doen. We hebben deze dag geslapen, gegeten en... Verder niets. Een beetje het leven van een baby, maar dan zonder luiers!

Op maandag zijn Inge en ik naar Ocean Park geweest. We waren wel toe aan een verfrissend waterpark met die hoge temperaturen hier. Het is in China rond de 30 á 35 graden, dus dat is een heel verschil met het winterse Nieuw-Zeeland. Echter bleek Ocean Park geen waterpark te zijn! Het was een combinatie van een dierentuin en pretpark. Ondanks we het liefst een lekkere duik hadden genomen, was het wel heel gezellig. Het was een leuk park met verschillende attracties en bezienswaardigheden, en we hebben ook een reuzenpanda gezien.

Dinsdag hebben we lekker uitgeslapen, en vervolgens wilde we naar een markt: de tempel market. We besloten eerst naar de H&M te gaan, omdat er nog een specifiek kledingitem op ons wenslijstje stond. Het was er super druk en om te passen moest je minimaal een halfuur in de rij staan. Ik had even het gevoel alsof ik weer in een attractiepark was beland: wachten, wachten... Uiteindelijk hebben we allebei ons gewilde item gescoord (ik een broekje, Inge een jurkje) en.... Ik besloot mezelf te verwennen met een nieuwe outfit voor mijn verjaardag: een jurkje! Tegen 5 uur kwamen we eindelijk bij de markt aan, maar het was er aardig uitgestorven. Ze waren nog bezig met het opbouwen van de markt, waardoor we er niks van hebben kunnen zien. We hebben toen bij een Chinees restaurantje gegeten en zijn vervolgens met Jess naar Victoria Harbour gegaan. Om 8 uur was hier een lichtshow, 'A Symphonie Of Lights' gemaamd. We stonden op een dek aan het water, met een geweldig mooi uitzicht op de Skyline van Hong Kong. Tijdens de lichtshow veranderden de gebouwen in allerlei verschillende kleuren op het ritme van luide muziek. De lichtshow zelf vond ik niet heel spectaculair, maar de prachtige Skyline was adembenemend. Vervolgens zijn we naar Victorias peak gegaan, waarbij je vanaf een veel hoger punt de Skyline kunt bekijken. Geloof me, dat is een must-see. Het was kei mooi!

Op de terugweg veranderde om 12 uur de datum van 28 juli naar 29 juli, terwijl wij in de MTR (de superfijne metro in Hong Kong) zaten. En toen gebeurde het... Ik kreeg er een rimpel bij! Hoera, hoera, Suzanne 24 jaar! Mijn verjaardag begon op dat moment. Niet erg spectaculair in een metro, maar om dit moment nooit te vergeten (alsof het nieuwjaar is!) hebben we uiteraard het moment vastgelegd op camera. Na een goede nachtrust schrok ik wakker, omdat Inge en Jess met een taart met 24 kaarsjes aan bed stonden. Happy birthday! Kei lief, thanks girls.

In de middag zijn Inge en ik naar Sky100 gegaan voor een high tea. Dit is het 7e hoogste gebouw van de wereld. Je snapt het vast: dat was dus een lekker fancy high tea op de 100e verdieping, met uitzicht op de Skyline van Hong Kong. Kei tof, nu zagen we dit tenminste ook bij daglicht! Het was heel lekker en gezellig. Daarna hebben we wat gerelaxt en genoten van het uitzicht, om vervolgens weer naar het volgende eet-afspraakje te gaan. We gingen met Jess naar een veganistisch restaurant. We wilde uit eten vanwege mijn verjaardag, en aangezien Jess veganist is leek ons dit wel leuk om eens uit te proberen. De keuze was reuze, en het was super lekker! Het was echt boven verwachting, dus een goede keus! Vervolgens hebben we lekker drankjes gedaan in het centrum. Ideaal, want het was ladies night. Wat betekent ladies night? Gratis drankjes als je een vrouw bent. En toevallig waren wij allemaal vrouw! Jiehaaaa, een gezellige afsluiting van mijn verjaardag.

Vandaag was ik alweer gewend aan de extra rimpel, en ging het leven weer gewoon door. Het was een magische dag.... We zijn naar Disneyland Hong Kong geweest! Wat kan ik daar nou over vertellen, naast dat het gewoon een geweldig leuk en mooi park is?! Verrassende en leuke achtbanen, mooie vormgeving, op de foto met Goofy en Knabbel en Babbel, een ge-wel-dige lichtparade met allerlei bekende Disneyfiguren en uiteraard als afsluiter een spetterende show bij het welbekend Disney kasteel. Al bij al: een topdag!!!!

Morgen vliegen we om 08:15 naar het échte China. We starten in Shang Hai en gaan een week later door naar Beijing. Omdat we vlakbij Disney geen hostel konden vinden en Jess' appartement volledig aan de andere kant was, besloten we na Disney gelijk door te gaan naar het vliegveld. Een nachtje doortrekken dus... Even zwaar, maar morgen kunnen we heel de dag rusten. Dit betekent dat we onszelf 10 uur op het vliegveld moeten zien te vermaken. Ideaal om mijn blog weer bij te werken, en hulde aan Facebook! Hopelijk heb ik ook Facebook in het real-China, want dat moet blijkbaar moeilijk toegankelijk zijn. We gaan het zien, ik ben heel benieuwd. Voor nu: groetjes vanuit het vliegveld in Hong Kong en (hoooopelijk) tot snel weer!

• 30 Juli 2015 - 21:28

Francien:

Alweer zo'n mooi verhaal, goede vlucht naar Shang Hai, en daar weer lekker genieten dames

• 30 Juli 2015 - 21:40

Tanja:

Wat leuk om steeds jullie belevenissen te lezen en wat schrijf je beeldend!!! Straks al je verslagen bundelen in een boek joh!!! Ik kijk weer uit naar het volgende verslag vanuit China!!! Geniet ervan meiden!!!!

• 30 Juli 2015 - 22:16

Frieda Van Luijck:

Alweer een keileuk reisverslag, kun je het allemaal nog bevatten?
    Genieten maar weer en tot horens.
    Ik ben trouwens wel benieuwd naar de foto met de nieuwe rimpel

• 30 Juli 2015 - 23:18

Hans Van Gijzel:

Jarige job is wederom een mooi reisverslag en voor die rimpel heeft de etos vast wel iets, veel plezier met de verdere reis in China

• 31 Juli 2015 - 08:16

Zoë:

Tante suus,

Ben je zonder mij behang gaan uitzoeken?

Xx Zoë

• 31 Juli 2015 - 09:24

Pheli Van Gijzel:

Wat een leuk verhaal weer. Maar waarom stonden ze met 23 kaarsjes aan je bed. Pasten er geen 24 op de taart? Xx