Kick off Australiaaaa - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Kick off Australiaaaa - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Kick off Australiaaaa

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

22 April 2015 | Australië, Mission Beach

Shoccccck! We zijn nu in Australië, en ik herhaal: shock! Nee, ik heb het niet over een cultuurshock. Oké, het is natuurlijk weer heel anders dan Azië maar daar kan je snel aan wennen. Maar die prijsverschillen, die mega prijzen voor alles wat je maar kan bedenken, daar kan je zéker niet snel aan wennen. Dát is een shock! Een gemiddeld hostel is ruim drie keer zo duur dan de afgelopen maanden. Als ik vervolgens 2 dollar (€1,50) moet afrekenen voor een paprika is dat even slikken. Een lekker pak koekjes die ik de afgelopen maanden dagelijks wegwerkte valt ook niet meer onder de 'goedkope extraatjes'. Een dagtocht kan je niet vinden onder de 100 dollar (€75). En zo kan ik nog wel even doorgaan.. Het is toch bizar dat precies dezelfde broek uit Vietnam voor 1 dollar, hier voor 30 dollar verkocht wordt? Dat is 30 (!!) keer zo duur, voor précies hetzelfde product. Een t-shirt dat ik in Thailand voor 3 euro heb gekocht, is hier 30 euro. En ja, dat is hetzelfde t-shirt. Dat wordt voorlopig geen kleding shoppen. Maar dat wordt voorlopig ook de aanbiedingen in de supermarkt afstruinen. Er staat 3 maanden Australië op de planning. Er is pas ruim 1 week om en mijn Creditcard is nu al mijn beste vriend. Die vriend weet niet wat hem overkomt. Plunderen die rekening!

Maar goed. Gelukkig ben ik (g)een miljonair, dus gewoon genieten. Onze eerste dag in Cairns zijn we de omgeving gaan verkennen. Ons hostel lag op een prima locatie. Binnen 7 minuutjes lopen waren we bij het grootste shopping mall van Queensland (hoppa!!) en vanuit daar waren we in een kleine tien minuutjes in hartje centrum. Een route die we de afgelopen week dan ook meerdere malen per dag hebben afgelegd. Dag 2 en 3 van Australië stonden in het teken van regelen, regelen en regelen. We hadden een afspraak bij een bank om een rekening te openen en hebben heel wat tijd doorgebracht bij een bookingsoffice om onze reis vooruit te plannen en leuke tours te boeken. Ook hebben we ons 'aangemeld' bij een bemiddelingsbureau om werk te vinden. Dus fijn, dat is nu allemaal geregeld.

We waren in Cairns begonnen met het idee 'daar is het lekker warm, dan kunnen we daar mooi 1,5 maand werken!', maar helaas worden we dagelijks door wat tropische regenbuien begroet. Ook kregen we het vervelende nieuws dat er nauwelijks werk is te vinden in Cairns. Het voelt een beetje als Nederland: de banen liggen niet voor het oprapen. Dit is dan ook precies de reden waarom we een tijdje bezig zijn geweest met plannen en geregel; change of plans!!! In plaats dat we meteen gaan werken en vervolgens langs de oostkust reizen, beginnen we nu met het reizen. We doen binnen ruim 2 weken de eerste helft van de oostkust (Cairns tot Bundaberg), gaan dan 6 weken werken en maken vervolgens de rest van onze reis af tot Sydney. Ondanks we ons hadden ingesteld op zware werkdagen, hebben we nu dus al wat leuke dagen achter de rug. De shoppingmall hebben we volledig van binnen en van buiten gezien, in drievoud (lekker tegenstrijdig met het begin van m'n blog). Ook bij de pubcrawl zijn we al vaste klant. Op woensdagavond hadden we onze eerste pubcrawl. We hoorde dat er twee dagen eerder bijna 100 mensen meededen, dus dat beloofde veel goeds. Helaas waren er maar weinig aanmeldingen, en gingen we met zo'n 25 mensen de pubcrawl doen. Deze avond stond meer in het teken van 'spelletjes' dan in 'stappen'. Er werden verschillende spelletjes gespeeld waar je prijzen mee kon winnen. Aan het eind van de avond stond er een worstelspel op de planning, waar Inge en ik aan mee mochten doen. "Leuk!" dacht ik, "lekker in een dik sumoworstel-pak met elkaar vechten". Helaas, het was een iets ander worstelspelletje. In een of ander pakje moest je in een bak vol glibbere jelly een enkelband van je tegenstander proberen te bemachtigen. En dat in een kroeg vol met publiek om je heen. Ik had geluk nummer 1; mij waren ze vergeten om te roepen, dus ik hoefde me er niet aan te wagen. Inge had geluk nummer 2: ze won, en was daarmee 100 dollar (€75) rijker!!! Hoppa, dat is nog eens een leuke thuiskomer.

Op vrijdag zijn we naar de great barrier reef geweest. Een zeer bekende plek in Australië, wat je (zoals wij hoorde) niet mag overslaan. Het is het grootste koraalrif van de wereld! We gingen hier duiken en snorkelen. Ik moest een introductieduik doen ondanks ik al twee keer eerder had gedoken, omdat ik niet gecertificeerd ben. Helaas viel dit wat tegen. De duik draaide vooral om het leren ademen onder water, de trucjes van duiken, de handsignalen en het maken van een supervette foto die je vervolgens voor een superveeltehoge prijs kon kopen. Het was heel mooi, maar door alle oefeningen was de duik maar kort en konden we niet zo heel veel zien. Tijdens een lekkere lunch vaarde de boot naar een volgende plek, om te snorkelen. Hier zagen we wel heel veel: mooie koraal en heel veel soorten vissen in allerlei kleuren. Een echt onderwater paradijs! Het was dus een heerlijk dagje weg, maar wel jammer van de tegenvallende duik. In de avond hadden we ons weer aan een pubcrawl gewaagd. We hadden flyers met '2e persoon gratis', en hoopte op een iets drukkere pubcrawl dan woensdag. Wat wil je nog meer op een vrijdag? Dat is natuurlijk dé dag van het uitgaan. Helaas.... Na een tijdje bleek dat we alweer compleet waren toen er zo'n 15 mensen binnen stonden. Error, we zijn er weer ingetrapt! Vervolgens hoorde we dat het op maandagen echt feest is, want dán komen er tegen de 100 aanmeldingen. Top... Stonden we dan op vrijdag. Gelukkig was het uiteindelijk weer erg gezellig. Dit keer zonder spelletjes, maar meer een 'gewoon avondje uit'. Best prima, en we hadden nog een flyer over dus konden het op maandag gewoon nog een keer proberen. Sowieso was de pubcrawl vrij goedkoop, want je moet hier in Australië entree betalen om binnen te komen bij de clubs, en dat was nu inclusief. Ook zijn drankjes overal mega duur (gemiddeld 5x zo duur als Azië), en die kregen we met de tocht 5 gratis. Goede deal dus.

Zondag zijn we vroeg vertrokken voor een 2daagse trip naar cape tribulation. Dit is een regenwoud, gelegen boven cairns. Op de eerste dag zijn we naar de Alexandra Range Lookout geweest, waar je een heel mooi uitzicht had. Daarna zijn we door een regenwoud gelopen. Er liepen hier een soort mieren rond, die heel groot waren met een groene kont. Als je die langs je tong haalde (tja, wie verzint het...) proefde je een hele sterke citroensmaak. Heel gek! We werden rond 12 uur in de middag afgezet bij ons hostel voor die nacht, en hadden toen vrije tijd. Er was niet heel veel te doen, dus we zijn na onze lunch gaan uitwaaien op het strand. Met wat tropische regenbuitjes tussendoor was dat heerlijk! Daarna deden we lekker rustig aan, en hebben eigenlijk echt nietssss gedaan. Heerlijk, want dat was weer even geleden. We wilde de afgelopen week steeds relaxen, maar elke keer kwam er weer iets tussen of hadden we tijd tekort. Het zijn dan meestal wel leuke of belangrijke dingen, maar het is ook fijn om even bij te komen. Na een goede nachtrust zijn we om 12 uur 's middags weer opgehaald om de rest van de tour voort te zetten. We zijn naar het cape tribulation strand geweest en daarna hebben we een Daintree River Cruise gedaan. Hierbij gingen we in een boot op zoek naar (wilde) krokodillen. We hebben er eentje gespot. Super leuk! Hij was wel heel klein, en stiekem hoopte ik op een grote krokodil die wild z'n bek open zou trekken en dat er vervolgens nog 10 aan kwamen zwemmen. Helaas, maar dit was ook leuk. Op de terugweg zijn we door de stad Port Douglas gereden, en tegen half 7 waren we weer in Cairns. We twijfelde toen of we ons aan de pubcrawl zouden wagen. We hadden dus gehoord dat het op maandag feest moest zijn, maar toen we ons wilde aanmelden zag het er maar rustig uit. We besloten ons rustig aan te houden en op ons gemak uit eten te gaan. Toen we naar het restaurant liepen namen we uit nieuwsgierigheid nog een kijkje op de startlocatie van de pubcrawl, en we werden meteen herkend: "Heeey! Doen jullie vanavond weer mee? We zijn uitverkocht. 120 mensen!" Oke, na 2 suffe pogingen de afgelopen week dat het heel rustig bleek te zijn, kunnen we natuurlijk zo'n enorm drukke pubcrawl niet aan ons voorbij laten gaan! We kochten tickets, zijn toen snel gaan eten en omkleden, en zijn daarna wat later aangesloten. Het was even schakelen, maar wederom een gezellig avondje!

Gisteren was onze eerste dag in Australië dat we geen druppel regen hebben gezien. Ein-de-lijk! De temperatuur was elke keer prima,
maar we hadden wel continu regen. Onze eerste droge dag was heerlijk, en we hebben dit dan ook goed benut aan een zwembad. Bij het centrum in Cairns is een enorm groot openbaar en gratis zwembad, De Lagoon genaamd. Een super initiatief vind ik, want in Nederland zou je zo 15 euro entree betalen voor zo'n prachtig zwembad!

Inmiddels hebben we Cairns verlaten, en zijn we gestart met onze reis langs de oostkust. Met de Premier bus (dit is een hop on-hop off bus waar we de komende tijd mee gaan reizen) zijn we vanmorgen naar het zonnige Mission Beach gegaan. Eens kijken wat we hier gaan beleven. Op de planning staat daarna Townsville (magnetic island), Airlie beach (whitsundays) en dan Bundaberg. In Bundaberg gaan we in een workinghostel verblijven, wat het bemiddelingsbureau heeft geregeld. We moeten nog even afwachten of er zeker werk is, maar waarschijnlijk wel. Onze rekening is inmiddels geopend en we zijn een bankpas rijker, dus wat ons betreft zijn we klaar voor een leuke job!

Tot zo ver de eerste update uit Australië. De regen is weg, het grooste geregel is klaar. We gaan weer verder genieten!

P.S. De Australische muggen zijn ook verliefd op mij. Vol trots verliet ik Azië met een hersteld lichaam: alle muggenbulten waren weg, ik voelde me bijna immuun. Hier ben ik in 2 dagen weer volledig lekgeprikt. Mensen vragen zich af "waar gaan die muggenbulten met Suzanne heen?" en mijn lichaam denkt: jeuk-is-leuk. Aaaaargh, stomme muggen, de liefde is niet wederzijds!

• 22 April 2015 - 07:09

Leona:

Wat een leven heb jij zeg ! Lekker genieten :)

• 22 April 2015 - 09:22

Ph:

Goed verhaal weer, heb jij die groene kont ook gekust??

• 22 April 2015 - 16:09

Frieda Van Luijck:

Leuk verslag weer gelezen van jullie avonturen.
    Hopelijk blijft het weer goed waar jullie naar toe reizen.
    Hier op het journaal gezien van de grote overstromingen in Australie.
    maar het is groot dus zou toeval zijn.
    Geniet ervan en succes met werk zoeken.
    Ik heb een neef wonen in Perth, hun zoon organiseerd survivel tochten voor backpackers.
    Wie weet komen jullie hem ergens tegen Haha.

Groetjes Frieda

• 04 Mei 2015 - 00:48

Hans Van Gijzel:

Goed te horen wat je allemaal mee maakt, veel succes de komende tijd.