Groeten uit de jungle - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Groeten uit de jungle - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Groeten uit de jungle

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

25 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

In Sukhothai zijn we naar een nationaal park gegaan, waar we een hoop ruïnes en boeddha's konden bewonderen. We ontmoette onderweg een andere Nederlandse jongen, dus zijn met zijn drieën het park rondgegaan.. Op de fiets! Heerlijk om weer wat beweging te hebben en gelijk handig om te voorkomen dat ik het fietsen verleer. Het park was niet heel groot, maar wel leuk om te zien. We zagen ook een Boeddha van meters hoog, dat was echt heel mooi! Gelukkig viel het park niet tegen, want in Sukhothai was verder niks te beleven. Een redelijk 'dode' plek voor backpackers dus. In de avond zijn we met de bus naar onze volgende bestemming gegaan: Chiang Mai. Dat we een uur te vroeg klaar zaten en ruim 2 uur vertraging hadden (wat we daar pas kregen te horen) nemen we maar voor lief.

Rond half 1 in de nacht kwamen we aan in ons hostel en zijn we meteen gaan slapen. De dag erna hebben we lekker rondgelopen door de stad en kregen we een impulsief idee: laten we een Thaise kookcursus doen! Rond half 2 boekte we de cursus, die van 4 tot half 9 plaatsvond. We werden opgehaald bij het hostel door een Thais vrouwtje, dat onze lerares was voor die avond. Na het ophalen van twee andere mensen gingen we eerst naar een markt, waar we het een en ander over Thaise groente en ingrediënten leerden. Daarna gingen we naar de kookplek om maar liefst 6 gerechten te bereiden, die we ook allemaal hebben opgegeten. Ik heb Pad Thai, Green Curry, Hot and Sour Soup with Roasted Chicken, Fried Cashew Nut with Chicken, Fried Spring Rolls en Deep Fried Banana (geserveerd met kokos-ijs) gemaakt. Voor de green curry moesten we ook zelf de curry pasta maken. Het koken was super leuk, want het was natuurlijk allemaal typisch Thais en zo leerde je de Thaise keuken uitstekend kennen. Het was een ge-wel-dig leuke kookcursus, en we gingen met een meeeega volle buik richting ons hostel. We kregen ook nog een boekje mee met alle recepten, dus pa en ma: over 7 maanden kunnen we los in de keuken! Onze volle buik was een perfecte bodem voor een avondje stappen. Helaas sloten de kroegen al wel erg vroeg, maar ondanks dat was het erg gezellig.

De volgende dag hebben we heerlijk rustig aan gedaan: we hebben uitgeslapen en zijn daarna bij een hotel gaan zwemmen. Zonnetje, zwembad, muziekje.. Wat wil je nog meer? Dat relaxen was ook wel nodig, want de dagen erna stond er iets veel actievers op de planning: een 3-daagse trekking in de jungle! We moesten 's avonds onze tas pakken met spullen die we daar nodig zouden hebben, en de rest achterlaten.. We zijn diezelfde avond ook nog naar een saturday-market gegaan. We hoorde dat deze avondmarkt tot 2 uur open zou zijn, maar toen we om half 11 arriveerde en om 11 uur alle kraampjes begonnen in te pakken was het maar voor korte duur. De markt stopte dus al veel vroeger.. Ondanks dat zijn we in dat halfuur flink gaan 'run shoppen', en hadden we wederom genoeg gekocht.

De dag erna zaten we klaar om opgehaald te worden voor de trekking. Geloof me, AL die spullen in één tas proppen was geen pret. Ik zat dan ook klaar met mijn rugzak en... een extra tas. "Misschien kunnen we wel wat spullen in de auto laten als we gaan wandelen" was mijn motto. Eenmaal in de auto kwamen we erachter dat we de gehele tocht onze spullen met ons mee moesten dragen. Hoe anderen alles meekregen in een klein rugzakje is voor mij nu nog steeds een levensvraag, maar ik ben druk gaan rollen, proppen, drukken, duwen, passen en meten om alles in mijn rugzak te krijgen. Met allerlei spullen aan de buitenkant ophangen was het gelukt en waren we klaar voor de trekking. Op naar de jungle!!!!

Met heel wat vertraging omdat er iets fout was gegaan met mensen ophalen startte we bij een olifantenpark, om olifant te rijden. 'Leukkkk' dacht ik. Helaas was dit een flinke 'vind ik niet leuk'. Ik heb nog nooit zoiets triest gezien. Die olifanten zagen er zo uitgeput en deprimerend uit. Ze keken enorm zielig uit hun ogen, ze hadden overal wonden en littekens en ik denk dat het woord 'gelukkig' niet in hun woordenboek staat. De mensen die daar werkte hadden een lange stok met een flinke ijzeren pin eraan, waar ze de olifanten mee sloegen. Toen ik dat zag, ging ik bijna over mijn nek. Serieus, die slaan niet zachtjes.. Gewoon dierenmishandeling is het. Ik wilde altijd al heel graag olifant rijden, maar niet als ze die beesten met een pin gaan slaan. Uiteindelijk moest ik beslissen of ik het wilde of niet. En wat kies je dan? Na een twijfeling van ruim 20 minuten (geen grap) heb ik het toch gedaan. Ik had wel als voorwaarde dat ze de gehele rit GEEN stok zouden gebruiken om die beesten te slaan. Ze hielden zich aan hun woord, de pin is niet gebruikt. Maar genieten was het niet.. De hele rit zat ik met een schuldgevoel op dat treurige beest, en nu achteraf twijfel ik ook of het wel een goede beslissing was. Die beesten lopen volgens mij dag in, dag uit hetzelfde rondje.. Een ding is zeker, ik hoef dit geen tweede keer meer en ik wil het ook niet meer zien. Als je eerst olifanten in Zuid Afrika ziet lopen in de vrije natuur, en daarna dit... Niet te vergelijken! Sorry olifanten..

Na het olifanten avontuur was het tijd voor een flinke wandeling. Een goede laag zonnebrand, een extra laag insectenspray, rugzak op de rug en gaan! We wandelde door de jungle, naar de top van een berg. Hoe ik me voelde? Alsof ik dood ging! Serieus, alsof ik mee deed aan expeditie Robinson. Tussendoor stopte we regelmatig, wat zeker geen overbodige luxe was. De zweetdruppels rolde naar beneden, de flessen water vlogen er doorheen en de zon leek maar feller en feller te worden. Tussendoor kwamen we bij een vleermuizengrot, waar ik een paar vleermuizen heb kunnen spotten. Na zo'n 3,5 uur bereikte we onze eindbestemming van de dag: een kamp boven op de berg. Nu was het echt expeditie Robinson! Een douche met koud water, waar 5 seconde water uitkomt.. Even wachten.. En weer 5 seconde water. Er werd gekookt op zelfgemaakt vuur. Geen mobiele telefoon en internet. Slapen op een dun matje met een klamboe. Wie had dat gedacht, Suzanne in de jungle. Na het avondeten was het tijd voor kletsen en spelletjes, en natuurlijk een kampvuur. In de jungle heb je geen mens-erger-je-niet of monopolie, maar stokjes van hout om denkspelletjes te maken en heel luxe: een stok kaarten en pen en papier. En om 23:59 was het tijd om af te tellen voor de volgende dag, want dat was Ingeborgs verjaardag! 10..9..8..7..6..5..4..3..2..1.. HAPPY BIRTHDAY! Zingend, lachend en juichend hebben we rondom het kampvuur Inge's 23e levensjaar ingeluid. Het was een super leuke avond! Voor het slapen heb ik nog even van de sterrenhemel genoten: prachtig! Het was pikkedonker en de lucht was enorm helder.. Ik zag honderden sterren! Zo mooi!!! Hoe gaaf is dat, in de jungle, op de top van een berg kijken naar de sterren.. Perfecte afsluiting van de avond, en goed begin van de koude nachtrust.

De dag erna gingen we weer verder wandelen. Gelukkig was het dit keer niet oneindig omhoog, maar ook af en toe omlaag. Na 1,5 uur wandelen kwamen we bij een geweldig mooie waterval, waar je ook kon zwemmen. Het uitzicht was prachtig en er vlogen honderden vlinders rond. Het water was een perfecte verkoeling. Na het zwemmen gingen we lunchen en splitste de wandelgroepen op. We startte de dag ervoor met 8 mensen in totaal en ontmoette bij het kamp nog een andere groep van 5 mensen. Vandaag liepen we met zijn allen naar de waterval, en bleven ik en Inge uiteindelijk over met 2 andere meiden. De rest van de groep had een 2 daagse trekking geboekt, dus die hadden een ander programma. Na de lunch hebben we met onze kleine groep en leider zo'n 1,5 uur gerelaxt. Daarna moesten we nog zo'n halfuur lopen en kwamen we aan bij ons nieuwe kamp. Daar konden we onze spullen droppen, en daarna zijn we verder gaan lopen naar nog een andere waterval. Daar hebben we gelijk een douche genomen! Ik ben in het ijskoude water gesprongen en heb daar 'lekker' mijn haren gewassen. Comfortabel is anders, maar de ervaring was heel leuk! In de avond hebben we gegeten op het kamp en weer even rondom het kampvuur gezeten, en daarna was het weer tijd voor onze koude nachtrust.

De laatste dag van de jungle trekking zijn we eerst naar de hilltribe villages gegaan. Hier wonen mensen in zelfgebouwde huisjes van bamboe en hout. Bizar om te zien hoe zij daar wonen. Geen stroom, geen luxe spullen, heel primitief allemaal. Daarna zijn we verder gaan wandelen, en na de lunch zagen we eindelijk weer een auto. Met de auto zijn we naar een andere plek gereden, waar we gingen bamboe raften. Het was heel mooi en rustgevend! Een prachtig uitzicht met natuur, een heerlijk zonnetje en af en toe je voeten in het water voor verfrissing.. Perfect! Na de vaartocht was onze trekking afgelopen en stapte we in de auto om terug gebracht te worden. Ik kijk terug naar een geweldige trekking. De route was perfect, de groep was super gezellig en we hadden een mega leuke leider. Toen de chauffeur vroeg waar we moesten worden gedropt, gaven we niet ons hostel op maar zeiden we: 'de Mc Donalds alstublieft'. In de avond hebben we alle ontbrekende calorieën er weer goed bij gegeten en hebben we onze laatste uren in Chiang Mai afgesloten met een mooie stapavond.

Wat wel minder leuk was (en nog steeds is) zijn de beestjes hier, met name de muggen. Ze houden ontzettend veel van me. Ik word volledig lek gestoken.. Een paar dagen terug telde Ingeborg alleen al op mijn rechter bovenarm 20 steken! Alles jeukt! Tijdens de jungle tocht zei iemand dat het eruitziet als beten van bedbeestjes, en dat moet hardnekkig zijn. Even afwachten of het wegtrekt dus, anders moet ik maatregelen gaan nemen. Tot die tijd loop ik maar rond alsof ik een lichte vorm van waterpokken heb of zo, zeer charmant. Komt goed!

Vandaag zijn we met de bus naar Chiang Kong gegaan, om morgen met de slowboat richting het volgende land te gaan: Laos. We hadden onderweg nog een tussenstop gemaakt in Chiang Rai om de welbekende witte tempel te bekijken, die echt heel erg mooi was: volledig wit met zilver en met heel veel details.
Vaarwel Thailand, je was leuk! Maar niet getreurd.. Over ongeveer 5 weken komen we weer terug, om het zuiden van Thailand te zien.

  • 25 Februari 2015 - 19:02

    Leona:

    Weer een heel verhaal en weer van alles meegemaakt!
    Fijn om te lezen, lekker blijven genieten! :) xx

  • 25 Februari 2015 - 19:43

    Frieda Van Luijck:

    weer genoten van jullie belevenissen, en sterkte met de muggen ( bedbeestjes )

  • 01 Maart 2015 - 19:16

    Pheli Van Gijzel:

    Wat een belevenissen weer. Die sterrenhemel lijkt mij geweldig en bij het verhaal van die zielige olifanten geloof ik goed dat je dan in tweestrijd staat. Jammer dat de regering daar niks aan doet. Ingeborg nog gefeliciteerd. Ook wij waren op vakantie facebookloos, whattsapploos en internetloos. Lijkt wel een beetje op jullie jungletocht, maar dan in een luxe 4 sterrenhotel in Spanje. Dus vandaar nog deze late felicitatie. Ik verheug me alweer op het volgende verslag. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Wereldreis!

Een wereldreis van 8,5 maand met Ingeborg!

Recente Reisverslagen:

22 September 2015

Home sweet home

06 September 2015

Eindelijk vakantie!

30 Augustus 2015

Alleen op de wereld

24 Augustus 2015

Maleisië, I'm lovin' it

19 Augustus 2015

Bye bye Beijing
Suzanne

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 17330

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 18 September 2015

Wereldreis!

Landen bezocht: