Goodbye Africa, hello Asia! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Goodbye Africa, hello Asia! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Goodbye Africa, hello Asia!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

18 Februari 2015 | Thailand, Sukhothai

En dan nu een blog vanuit het warme Azië! Eerst nog even de laatste dagen in het mooie Afrika voor jullie samengevat:

Na een prima avondje stappen in Longstreet, hadden we zondag de wekker op tijd gezet voor een hiking op de welbekende table mountain. Met 1,5 uur vertraging wegens opstartproblemen kwamen we rond 12 uur dan toch eindelijk aan bij het startpunt. Na zo'n 2,5 uur over stenen omhoog klimmen bereikte we met een voldaan gevoel de top. Bovenop de berg hadden we een prachtig uitzicht over cape town. Je had de mogelijkheid om met een kabelwagen naar boven en beneden te gaan, dus hier maakte we dan ook graag gebruik van voor de terugweg, genoeg gesport voor deze ochtend! Iets te enthousiast hadden we van te voren bedacht dat we 's avonds ook de lions head wilde beklimmen, maar na volledig brak en moe de middag op bed te hebben doorgebracht besloten we dat een drankje drinken bij het dichtstbijzijnde café het maximale was wat we konden opbrengen. De dag erna rinkelende onze wekker weer lekker vroeg om een dagtocht door cape town te doen, georganiseerd door de Bazbus. We hebben koffie gedronken bij Hout Bay (een haven met zeehonden), een muffin gegeten op een berg met een mooi uitzicht (chapman's peak), een bezoek gebracht aan Boulders beach waar honderden pinguïns rondliepen, gemountainbiket door Cape Point National Reserve en daar vervolgens gepicknickt, naar de top van Cape Point gegaan en tot slot het meest zuidelijke punt van Afrika (Cape of Good Hope) bezocht. Kortom, een leuke dag en veel gezien van Kaapstad.

Op dinsdag besloten we ook het 'real Africa' te bekijken. Met een gids hebben we een townshiptour gedaan, waarbij we een kijkje kregen in de township 'Lunga'. Op dat moment besef je hoe goed wij het hebben! In de township stonden huizen met 8 kamers/16 bedden, waar maar liefst 16 hele gezinnen (!!) in moeten leven. Ook krotten, wat voor mensen hun 'thuis' is. Gewoon een container of een huis gebouwd van half weggerot hout. Overal afval en viezigheid. Een 'kleuterzaal' waar 2 vrouwen voor 30 peuters zorgen, wat eruit ziet als een groot hysterisch gekkenhuis (die kindjes zijn trouwens wel méga schattig). Het was bizar om de verschillen te zien in zo'n township. Loop je in een straat langs enorm trieste krotten, kom je zo een straat verder bij de 'Beverly Hills' wijk waar men het 10 keer zo goed heeft. En stelen doen ze niet van elkaar binnen hun wijk, ondanks de grote verschillen. We zijn ook bij een pub van de township geweest: een huisje van schots en scheef hout, hartstikke vies en een rare geur. We hebben daar het zelfgebrouwen bier geproefd. Geloof me, je zit daar niet op je gemak een pilsje achterover te slaan. Je zit op een stuk hout wat een bank moet voorstellen, en drinkt uit een grote emmer gevuld met bier (smaakte nog besssst prima, vind ik als absolute geen-bierkenner). En bij de 'dokter van de townships' voel je je al helemaal niet op je gemak, als je daarvoor in een zwaar stoffig hok moet kruipen die helemaal volhangt met dode dieren. Als drogist blijf ik in dat geval trouw aan Etos, want ik zie mezelf nog niet kruidendrankjes maken met een dood dier op mijn hoofd.. Het is moeilijk om te beschrijven hoe het eruit ziet in een township, maar ik ben blij dat ik nu ook de andere kant van Afrika heb gezien, in plaats van alleen maar zon, zee, strand en lang leve de lol.
Omdat we onze tijd goed moesten benutten, hebben we na de tour het tegenovergestelde gedaan: winkelen in een grote shoppingmall aan de waterfront (ik weet het, niet echt een handige planning). Het was daar heel gezellig met allemaal marktjes, terrasjes en zelfs een reuzenrad. Naast heel veel eten, had ik mezelf vooral blij gemaakt met 2 nieuwe Pandora bedels: Een van 'the big 5' en een van 'lions head', wat ik gelijk aan mijn sterrenbeeld leeuw associeerde. Op woensdag hebben we vervolgens een geweldige wijntour gedaan in Cape Town en Stellenbosch! Om half 11 ging de eerste slok wijn er al in, en rond half 5 waren we zo'n 25 soorten wijn verder. Bij de wijn kregen we bijpassende stukjes kaas, chocolade of wat anders te eten. De tour was inclusief een lunch en rondleiding door verschillende wijnbrouwerijen. Geweldig dagje! Ik kan voorlopig geen wijn meer zien..

Donderdag was onze laatste dag in Zuid Afrika. We hebben wat rondgewandeld en rustig aan gedaan, zodat we 's avonds genoeg energie hadden voor onze laatste "Afrikaanse wens": lions head beklimmen met zonsondergang. Na dagen uitstellen is het op onze laatste avond in Kaapstad toch gelukt. Eenmaal op de top aangekomen was het een kwartiertje wachten, en toen zagen we de zon suuuuper mooi ondergaan. Ineens was alles fel oranje en werd het avond in Kaapstad. Toen de zon onder was gingen we gelijk terug (helaas geen kabelwagen hier) zodat we nog een beetje daglicht hadden en na een halfuur was het volledig donker. Met een zaklamp zijn we door de regen naar beneden gehiked. Mijn witte broekje was volledig vies, en ik zag er bijna uit als een Afrikaan, zo zwart! Maar het was het waard, de verhalen dat je dit gedaan moet hebben zijn waar. Onze laatste avond hebben we vervolgens weer doorgebracht in onze 'vaste kroeg' in Longstreet: Dübliner.

Met een gevoel van "de tijd vliegt!!" heb ik 's ochtends mijn backpack gereorganiseerd (wat een hel, doe mij maar gewoon een kledingkast) en waren we klaar om Zuid Afrika vaarwel te zeggen. Op vrijdag de 13e hebben we land nummer 1 van de wereldreis verlaten. Ik vond het een geweldige start, waarin we veel gezien en meegemaakt hebben. Mijn hoogtepunt? Ik denk het skydiven en het 'zwemmen' tussen de haaien. Maar daarnaast heb ik nog zoveel andere leuke en mooie herinneringen. En dit is pas het begin.. Afrika, je was top!

Via Dubai vlogen we naar Thailand (Bangkok). De eerste vlucht duurde 9 uur, waar we wederom een fijn dekentje en prima eten (inclusief chocolade brownie) kregen. Nog een ander hoogtepunt wat ik nog niet wist: naast water en fris, kon je ook 'gewoon' Baileys krijgen als ze rondkwamen met drinken. Heeeeuj, laat die vluchten maar komen! Met een enorme keus aan films en spelletjes op het schermpje voor je neus was de vlucht prima te doen. Ik zou bijna zeggen dat we tijd tekort kwamen. Met een ietwat minder fijne 2e vlucht van 6 uur (het leek wel winter in dat vliegtuig, zo koud) zijn we in Thailand beland. Hallo Azië! Na op het vliegveld wachten in een rij waar je u tegen zegt (en dat op Valentijnsdag), konden we uiteindelijk Bangkok in. Een cultuurschok of een groot feest?

Dag 1 hadden we wat rondgelopen in de buurt en zijn we uit eten gegaan. Ons eerste hostel zat in Khosan Road, dé welbekende straat van Bangkok die zeer populair is onder de backpackers. En wat een verschil met Afrika!! Elke 15 seconde wordt er gevraagd:
- tuktuk?
- taxi?
- where are you going?
- cocktail for good price?
En zo kan ik nog wel even doorgaan.. De straat staat vol met allerlei kraampjes waar ze kleding, sieraden, tasjes, bikini's en nog veel meer verkopen. Bij elke 10 meter staat er ook wel een karretje op straat waar eten wordt bereid en verkocht. Daarnaast krioelt het van mensen die door de straat lopen. Kort samengevat: Chaaaa-ooos! Wel leuk trouwens, want er is dus genoeg te zien.
Zondag zijn we naar een mega grote markt gegaan (een van de grootste markten van de wereld, met dagelijks 200.000 bezoekers!) waar we ons weer helemaal in ons element voelde. Hoe ik die nieuwe jurk, t-shirt, oorbellen, 2 tassen en nagellak in m'n volle backpack moet krijgen weet ik ook niet, maar ik heb ooit het motto 'alles kan' geleerd. Maandag zijn we met een boot naar 'Chinatown' gegaan. We waren hier vrij laat en kwamen echt tijd tekort, want.. ook daar kon je perfect shoppen! Op de terugweg hadden we de verkeerde boot genomen (detailtje), maar zijn uiteindelijk weer veilig teruggekomen.

Gisteren hadden we een dagje attractie- en waterpark op de planning: Siam Park. De entree zag er leuk en kleurrijk uit, met een gezellig muziekje. Dat we ongeveer als enige daar liepen zou vast nog veranderen dachten we. Eenmaal binnengekomen leek het wel of we het hele park hadden gereserveerd! Er liep bijna niemand rond. Bij elke attractie stonden er maximaal 2 personen voor je in de 'rij', en dat was dan nog veel. Toen we het park nog wat beter bekeken leek het wel een afgekeurd park. Alles was of oud, of vies of vervallen. De attracties deden het nog, dus met een bang gevoel van 'hopelijk overleef ik het' was zelfs de meest simpele attractie nog eng. Oké, misschien overdrijf ik het een beetje.. Maar het was geen Efteling die tot in de puntjes perfect verzorgd is. We zijn in een aantal attracties met loopings gedaan, een boomstam-waterattractie, een soort pagode en octopus. Oja, en bij 1 attractie ging na de rit onze beugel niet open. Maar gelukkig waren we na zo'n 3 minuten sleutelen aan ons karretje bevrijd door een mannetje daar. Zoiets lijkt me ook niet heel normaal? Maar goed, na een uitgebreide buffet-lunch zijn we naar het waterpark-gedeelte doorgegaan. Daar was werelds grootste 'wave pool' (volgens Guinness World Records) dus dat mochten we niet overslaan. Jammer dat zelfs een bak met afwaswater nog meer golven heeft, want veel was er niet te beleven. Maar al bij al was het wel een hele leuke dag hoor!!

In de avond zijn we met een bus naar onze volgende stop gegaan: Sukhothai. Om 04:52 lag ik eindelijk in bed! Het was een hele koude en langere rit dan verwacht, dus hopelijk was dat het waard. We blijven waarschijnlijk nog een weekje in Noord Thailand en gaan dan door na Laos. We hebben nu namelijk 8 weken in Azië, waarvan we de laatste 2 ook in Thailand (de eilanden) zullen doorbrengen.

Zo, dat was weer even de hele update; wederom geschreven tijdens een lange busrit. Ideaal toch :)

• 18 Februari 2015 - 11:02

Pheli Van Gijzel:

Weer genoeg meegemaakt zo te lezen. Geniet in Azie. Xx

• 18 Februari 2015 - 11:14

Ineke:

Hey Suzanne.
    Halleluja, wat een verhaal! Zo maak je nog eens wat mee.
    Dan is het hier allemaal maar saai en gewoontjes.
    Ik denk dat je daar het vakantiegevoel niet kwijtraakt.
    Fijn om te lezen dat het jullie daar goed gaat. Lekker van blijven genieten.
    Xxxxx, Ineke

• 18 Februari 2015 - 11:17

Mirka:

Wat een mooi verslag weer Suzanne! Echt een genot om te lezen! Veel plezier in Bangkok!

• 19 Februari 2015 - 20:50

• 19 Februari 2015 - 20:51

• 19 Februari 2015 - 20:51

• 20 Februari 2015 - 16:32

Dieke:

Klinkt weer super!!! have fun dames..;) xxx