Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Suzanne Gijzel - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

29 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Maandag hadden we weer een hiking op de planning staan. Om 07.00 de wekker zetten om rond 08.00 te kunnen vertrekken betekent als vrouw-zijnde (of misschien eerder als Suzanne-zijnde) dat je om 09.30 aan de hiking begint. De hiking was voornamelijk door bossen, en kon je zelfstandig lopen met een routekaart. Ingeborg en ik gingen met twee andere hostelgasten die uitdaging dan ook graag aan. Dat we na het zien van de eerste waterval verdwaald 3x hetzelfde rondje hebben gelopen ("Hè, weer dezelfde waterval!) hoort er natuurlijk bij. Watervalletje 1 was mooi, watervalletje 2 was leuk want je kon er ook zwemmen (temperatuur nieuwjaarsduik, leuk voor een foto en er gauw uit) en waterval 3 was WAUW! Een hoge rots, waar liters schoon water naar beneden klettert en weer tegen andere stukken rots stoot om vervolgens in een grote plas te belanden.. Ik kan er niet over uit hoe bizar het is dat er geen pomp aan de pas komt om dat water steeds weer te laten komen. Ik kon er zo uren naar kijken, maar aangezien we er liever geen Expeditie Robinson in het donker van wilde maken, zette we onze hiking na even genieten weer verder door. We kwamen onderweg nog een kleine waterval tegen, met een soort bad waar je ook in kon zwemmen. Je had daar ook een prachtig uitzicht in de bergen. Hoppa, wandelschoenen weer uit, even een frisse duik, schoenen weer aan en door met de tocht. Na zo'n 6 uur kwamen we, net voor de bui los barstte, weer terug aan in het hostel. Kortom; een prachtige wandeling (zonder valpartijen).

Dinsdag zijn we om 09.00 van Hogsback naar East London gegaan, zodat we vanuit daar met de Bazbus naar Port Elizabeth konden (verplichte stop) om de dag erna de bus naar onze volgende bestemming te pakken: Jeffreys Bay. De overstap van East Londen naar Port Elizabeth duurde echter 6 uur, dus we hebben onze backpack in een hostel kunnen zetten en vervolgens de hele middag doorgebracht in een groot winkelcentrum. Shoppeeeeen! Drie slippers, een rokje en een jurkje rijker konden we met een voldaan gevoel richting de Bazbus. Waarom ik drie paar slippers heb gekocht weet ik ook niet (nouja, ze waren gewoon leuk), maar ik begin al angst te krijgen dat ik een aanhanger nodig heb naast m'n backpack.

Bepakt en bezakt kwamen we woensdagochtend aan in een geweldig hostel in Jeffreys Bay. Helaas was het buiten nog steeds grauw (al vanaf maandagmiddag!) dus waren we bang voor een dag binnen zitten. We ontmoette echter al gauw twee andere Nederlanders, en gingen met hen en nog een Duitser de omgeving verkennen. Met een auto zijn we langs wat winkels gegaan en uiteindelijk bij een plek met rotsen en water gerelaxt. Met een muziekje en gitaar was het erg gezellig, maar eigenlijk wel super koud door de harde wind.. Met de terugweg hadden we een bijna-dood ervaring (ietwat overdreven, maar het klopt wel een beetje). We zaten in de (stilstaande) auto, die naast een boom stond. En ineens... B-A-M! Breekt een stuk van de boom af, en valt er zo een halve boomstam recht op de auto! Wonder boven wonder zat er niet eens een krasje op de auto. Bedankt voor alle gelukspoppetjes die jullie me hebben meegegeven: ik heb ze allemaal bij!

In de avond hebben we samen gekookt (het stroom viel ondertussen wel uit, dat is hier blijkbaar normaal met slecht weer) en 's avonds hebben we nog wat drankjes in het hostel gedaan. Toen heb ik een gebedje gedaan voor een lekker warm zonnetje en zijn we gaan slapen. Ik roep namelijk al een week dat ik mijn was moet doen (handwasje en dan drogen in de zon), maar elke keer is het wel iets: regen, drukke planning, een reisdag.. Maaaaarrrr vandaag stonden we op met heerlijke zonnestralen. Na regen komt zonneschijn! Gelukkig, anders moest ik m'n onderbroeken gaan omdraaien! ;). Verder hebben we vandaag aan het strand gelegen. Het zeewater was heerlijk! Helaas waaide het wel heel hard, dus waren we het na een tijdje (na achter je kleding aanrennen, zand in je ogen en het gevoel van een storm in plaats van een lekker briesje) wel beu.

We hebben nog een extra nachtje bijgeboekt in het hostel, omdat het ons goed bevalt. Ook hebben we de rest van de reis in Zuid Afrika al wat verder uitgestippeld, want het einde begint langzaam in zicht te komen... De afgelopen weken hebben we per dag gekeken wat we wilde doen en waar we heen wilde, maar hebben nu besloten dat we de komende week nog 3 stops gaan maken (flink doorsjouwen dus) en de laatste week op onze eindbestemming (Kaapstad) doorbrengen. Wordt vervolgd!

• 29 Januari 2015 - 19:25

Frieda:

mooi verslag weer om te lezen, geniet samen

• 29 Januari 2015 - 19:38

Leona:

Stiekem alweer een hele hoop meegemaakt dus! Leuk! :)

• 29 Januari 2015 - 21:54

Hans Van Gijzel:

Goed dat je ons met je verslag op hoogte brengt van alles wat je allemaal meemaakt, succes met de voortzetting van je reis.

• 29 Januari 2015 - 22:10

Pheli:

Nou ik hoop dat die gelukspoppetjes het werk blkjven doen. Zit er niet stiekem een voodoopoppetje tussen. Hadden jullie gisteren tijdens de zes uur durende stop de was niet kunnen doen in een wasserette? Geniet en uitkijken xx